Тахограф  — контрольний пристрій, що встановлюється на механічні транспортні засоби, що забезпечує безперервну реєстрацію параметрів руху, таких як пройденого шляху та швидкості руху, а також часу роботи та відпочинку водія.

Тахограф нерозривно пов'язаний з «Європейською угодою щодо роботи екіпажів транспортних засобів, що виробляють міжнародні автомобільні перевезення». Усі країни-учасниці угоди ЕСТР (зокрема й Росія) взяли він зобов'язання забезпечити виконання вимог ЕСТР своєї території й сприяти у цьому іншим учасникам усіма необхідними цього засобами. Усі країни ухвалюють рішення про прийняття того чи іншого положення угоди одноголосною згодою із цим рішенням. Процедура ініціалізації та ухвалення будь-якого нового положення угоди ЕСТР дуже докладно розписана в тексті самої угоди. Тому будь-яка відповідальна особа, яка бажає давати поради щодо оптимізації систем контролю, зобов'язана для початку познайомитися з положеннями цієї угоди, щоб не викликати здивування в інших учасників.

Згідно ЕСТР: - Тахограф це контрольний пристрій, що забезпечує виконання вимог угоди ЕСТР (директива № 3821/85) та всі поправки до неї щодо здійснення постійного, автономного та об'єктивного контролю параметрів, обумовлених у документах ЕСТР , таким чином, щоб забезпечити принципи невідворотності покарання порушення вимог угоди ЕСТР і рівноправності всіх сторін, що у угоді ЕСТР. Які параметри та як реалізована процедура контролю — питання виробника, яке має виконати вимоги єдиного стандарту на контрольний пристрій.

Визначальними чинниками у понятті тахографа є принципи контролю: постійний, автономний, об'єктивний і, найголовніше, що забезпечує невідворотність покарання. Особлива увага приділяється саме двом останнім принципам: - об'єктивності та невідворотності покарання.

Оскільки тахографи використовуються під час міжнародних перевезень та контролюються на території різних країн, а експлуатуються водіями різних національностей, то прилад має наднаціональний інтерфейс спілкування: — у тахографі використовуються піктограми, а не національна мова тієї чи іншої держави. Піктограми – це графічні зображення режимів роботи, подій та команд, які дозволяють користувачеві керувати приладом, навіть не знаючи мови спілкування, встановленого у цьому приладі раніше. Незважаючи на це самі тахографи мають широкий вибір встановлених мов спілкування з користувачем, кількість яких на даний момент перевищує 20 можливих варіантів. Мова спілкування з користувачем вибирається автоматично після встановлення смарт-картки користувача, яка містить інформацію про бажану мову для цього користувача.

Історична довідка:

Історично ідея застосування тахографа виникла в Європі в момент бурхливого розвитку автомобільних вантажоперевезень. Законним бажанням власників підприємств є здійснювати контроль за належними їм знаряддями праці та найманими працівниками. На стаціонарних робочих місцях це зробити легко, а як бути власникам автопідприємств, коли водій та автомобіль перебувають поза територією підприємства протягом тривалого періоду часу, контролера у кожний автомобіль не посадиш. Для цих цілей були розроблені перші тахографи. До них пред'являлися такі вимоги: незалежно від водія реєструвати швидкість і пройдений шлях щодо реального часу. Тому першими виробниками тахографів були годинникові фірми, оскільки в основі приладу був годинниковий механізм. Згодом конструкція та принцип роботи тахографа змінювався відповідно до вимог ринку. Змінилося й основне завдання покладене на тахограф — на даний момент, це прилад забезпечення безпеки дорожнього руху, оскільки максимальні збитки завдають аварії за участю комерційного транспорту, а основними причинами таких аварій є втома водія або перевищення максимальної швидкості руху, допустимої для такого типу транспортного засобу. Тахограф покликаний як забезпечити чесну конкуренцію, а й забезпечити дотримання режимів праці та відпочинку водіїв і контроль швидкості руху транспортного засобу, у своїй показання тахографа є юридично визнаними даними під час розгляду в суді чи транспортному контролі на дорогах. При цьому документ, що видається тахографом, є підставою для накладення стягнень правоохоронними органами країн учасниць угоди ЕСТР, тому що цей документ є об'єктивним, автоматично формованим, захищеним від фальсифікацій документом. Тому технічна реалізація приладу є складною шифрованою системою постійного енергонезалежного зберігання даних з обмеженням рівня доступу та захистом передачі даних. Тахографи були уніфіковані та, отримали єдині конструктивні та функціональні стандарти. Усі європейські тахографи мають сертифікат типу засобів вимірів виду «e__», вони внесені до загальноєвропейського реєстру. І відсутність на приладі маркування типу: «e__» означає, що цей прилад не може бути визнаний тахографом.

 Діаграмний диск (тахограма) тахографа  

Тахограф є обов'язковим пристроєм для автомобілів, які здійснюють міжнародні вантажопасажирські перевезення. Тахографи виробляються двох типорозмірів: круглі, що встановлюються в гніздо спідометра та радіоформату, що встановлюються в гніздо автомагнітоли. За типом тахографи бувають цифрові та електронно-механічні (аналогові). Тахограф реєструє швидкість руху, пройдений шлях та режим праці та відпочинку водія. Аналіз даних тахографії дозволяє власникам підприємств оцінити кваліфікацію водіїв.

На сьогоднішній день, весь знову вироблений транспорт, який повинен бути обладнаний тахографом, згідно з угодою ЕСТР, випускається із заводу тільки з цифровим тахографом або, як його прийнято називати згідно з документами ЕСТР, контрольним пристроєм, виняток становить лише транспорт, який продається в держави, що не входять до угоди ЕСТР. Принципова відмінність цифрового тахографа від електронного — наявність енергонезалежної пам'яті, здатної зберігати інформацію протягом 1 року, і дуже серйозний захист від несанкціонованого доступу до даних, записаних у пам'ять. Доступ до пам'яті здійснюється за допомогою 4-х видів "ключів", або смарт-карток: це карта Водія - вона зберігає дані за останні 28 діб; карта Майстра - дозволяє налаштовувати тахограф та змінювати його основні функціональні параметри; карта Адміністратора автопідприємства - дозволяє зчитувати дані про рейси автомобілів, що належать даному автопідприємству, а також закривати ці дані від доступу іншим адміністраторам; та карта Інспектора, яка дозволяє вважати з пам'яті тахографа допущені водієм порушення (наприклад, швидкісного режиму або режиму праці та відпочинку) та збої в роботі обладнання (наприклад, відключення живлення або датчика швидкості).

Чотири найпоширеніші моделі цифрових тахографів або контрольних пристроїв, ці моделі відповідають вимогам, викладеним у документі № 3821/85/ЄЕС Додаток 1В. Ці моделі отримали європейський сертифікат затвердження типу контрольного пристрою:

  • DTCO 1381 виробництва фірми Continental Automotive GmbH (що раніше належала Siemens VDO, а ще раніше VDO Kienzle)
  • EFAS 3 виробництва фірми EFKON AG
  • SE 5000 виробництва фірми Stoneridge Electronics (що раніше належала TVI Europa, ще раніше Veeder Root)
  • SmarTach виробництва фірми Actia